lördag 6 december 2008

Stefan har fått jobb!!!

Igår firade vi att Stefan fått jobb med skumpa och lite extra festlig mat. Jag vill dela med mig av receptet till maten jag gjorde för det är en så god och festlig rätt samtidigt som den är väldigt enkel och snabb att tillaga. Receptet är italien-inspirerat och jag tror det kommer från Icas medlemstidning Buffé, men jag har ändrat om lite...

Till 2 personer:
2-3 vitlöksklyftor
ca 1 kruka basilika, hackad
3/4 dl olivolja
1 pkt Parmaskinka (eller liknande) ca 70-100 g
ca 150 gram förvällda trattkantareller/gula kantareller
1/2 msk kantarellfond
1-2 dl rött vin
1 burk körsbärstomater
1 pkt spaghetti Barilla no 1 (extra tunna)

Blanda hälften av basilikan med 1/2 dl olja. Pressa i en vitlöksklyfta. Ställ åt sidan och låt dra.

Strimla parmaskinkan och dela tomaterna en gång. Värm resterande olja i en stekpanna och fräs parmaskinkan, svampen, basilikan och vitlöken en kort stund. Häll i vinet och fonden, därefter tomaterna. Salta och peppra. Vinet ska koka en stund så att alkoholsmaken försvinner, men tomaterna ska bara bli varma, ej mosas sönder.

Koka pastan "al dente". Häll av vattnet och blanda pastan med basilikablandningen. Blanda pastan med såsen och riv gärna lite parmesanost över.


Efter maten är det alltid gott med lite ost och kex. Prova att skära klyftor av färska fikon och lägg på osten! Smakerna gifter sig perfekt!

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så roligt med en ny bloggbekantskap!

Härligt recept du delar med dig av!

Hälsningar Maud

Designdrömmar sa...

Tack för din hälsning hos mig, den gjorde mig glad :)
Kul att ha hittat hit, ska titta runt lite nu.
Trevlig helg!

Åsa

Från koja till slott sa...

Hej! Vilket gott recept, ska jag absolut prova någon gång!
Kram Pernilla