lördag 13 juni 2009

Hittat rätt i espressodjungeln!

Jag har länge velat ha en espressomaskin och började för ett tag sen finkamma djungeln av modeller. I början tänkte jag mig något snyggt och häftigt i 50-talsstil liknande den rosa och kitschiga ovan (Ascaso DREAM). Sen började jag läsa lite recensioner och tester om olika espressomaskiner och då fastnade jag för dessa:

Flera tester rankar dem högt (i alla fall när prisklassen är runt 3 000-4 000 kr).

Men sen började jag titta på helautomatiska espressomaskiner, alltså en maskin som gör allt själv, man behöver bara trycka på en knapp. Dessa var dock lite dyrare och inte lika snygg design. Dock tror jag att jag kommer använda en sådan maskin mer, jag ska ju trots allt använda maskinen varje dag och då kanske man i längden tröttnar på att knacka ur sumpen, rengöra, mala och pressa i nytt kaffe samt skumma mjölk. Med en helautomatisk espressomaskin kan man inte experimentera på samma sätt men det blir mindre jobb fast ändå gott kaffe (hoppas jag)!

När skatteåterbärningen kom klickade jag till slut hem en helautomatisk espressobryggare från Electrolux:
Så nu väntar jag med spänning på att avin ska komma så jag får hämta ut och prova min nya maskin. Sen ska jag njuta av nymalet och nypressat kaffe!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åhh, va härligt med en espressomaskin! Nu blev lite grann avundsjuk..
kram från syrran

Helena sa...

Intressant att höra vad du tycker om den!
Den rosa är ju så söt så man spricker, VILL HA! :)

Sandra sa...

Din LYCKOST!! :)
Jag skulle också vilja ha en så bekväm maskin, för som du säger så är det liiite tröttsamt att knacka ur och ha sig. Särskilt om man ska göra flera stycken på rad.