lördag 11 september 2010

Mastering the Art of French Cooking

För ett tag sen såg vi filmen Julia & Julie som handlar dels om Julia Child och hennes försök att göra det franska köket tillgängligt för amerikaner och dels om Julie, som bestämmer sig för att laga alla recept i Julia Childs kokbok under ett år och blogga om det. Titta på filmen om ni inte gjort det! Den var så härlig, mysig och inspirerande.


Den inte bara inspirerade till fortsatt bloggande, utan också till att laga mer fransk mat! Igår fick jag en present av min man: en översättning av Julia Childs bok "Mastering the Art of French Cooking" till svenska (Då blev det "Det goda franska köket"). Han fick leta sig till ett antikvariat i Falköping (av alla ställen!!!) och jag tror nog det är den enda svenska utgåva som finns - den finns i alla fall inte att få tag på i vanliga bokhandlar.

Bild: ©Victoria

Så vilken present! Och vilken bok! I förordet står det:

"Det här är en bok för dem som åtminstone då och då kan strunta i hushållskassa och midjemått, som kan lägga den inrutatde vardagen åt sidan, tillfälligt säga upp sig som förälder-chaufför-mamma-pappa osv och för övrigt glömma allt sådant, som annars hindrar oss från att uppleva glädjen i att laga något gott att äta" (skadad som jag är av akademiska studier kan jag inte längre göra ett citat utan att hänvisa till hela källan så, håll till godo: Beck, S., Bertholle, L., Child, J. (1961; svensk utgåva 1980) Det goda franska köket. Stockholm: Wahlström & Widstrand, s13)

Idag provlagade jag några rätter ur boken, till förätt blev det hela kokta kronärtskockor med hollandaisesås och till varmrätt grytstekt dragonkyckling med smörstekt potatis. Behöver jag säga att det blev supergott!!

En annan helg när jag behöver koppla av med några timmars matlagning ska jag prova Boeuf bourguignon. Den kända kötträtten med oxkött i rödvin med bacon, lök och champinjoner. Mmmm, det vattnas i munnen när jag läser det två sidor långa receptet!

2 kommentarer:

Sandra | Inspirera Mera sa...

Åh vad roligt, vilken underbar present!

Kakelpanna sa...

Nu har jag sett den också!!! Vill haaaa boken :) Har du gjort boeuf bourguignon än? Jag har inte gjort hennes recept, men väl ett annat. Och det är så obeskrivligt gott!!!

Har inte kikat in här på länge, det har hänt mycket på din blogg. Kul!
Kram